Internetverbinding vrijwel altijd trager dan beloofd

0

Miljoenen internetgebruikers in Nederland krijgen niet de snelheid die hun aanbieder belooft. In 95 procent van de gevallen zijn de prestaties ondermaats. Dat blijkt uit onderzoek van de website Breedbandwinkel onder ruim 50.000 internetgebruikers.  Zeker 60 procent krijgt zelfs minder dan de helft van de beloofde snelheid.

Directeur Peter van Wezel van Breedbandwinkel vindt het een grof schandaal dat bijna iedereen zo wordt benadeeld. ‘Consumenten krijgen in extreme gevallen nog geen 15 procent van waar ze voor betalen. Belachelijk natuurlijk!’

De Consumentenbond herkent het probleem. De bond krijgt regelmatig klachten over tegenvallende internetsnelheid. Eurocommissaris voor Digitale Zaken Neelie Kroes gaat een onderzoek doen naar de snelheid van internet.

Ziggo minst slecht

In andere landen zou het nog slechter gesteld zijn met de behaalde snelheden dan in Nederland, zo schrijft het Algemeen Dagblad. Aanbieder Ziggo, met internet via de kabel de minst slechte in het onderzoek, spreekt de cijfers tegen.

‘Bij ons komt uit het kastje in de muur precies de snelheid die wij beloven. Veel verlies treedt daarna op, bijvoorbeeld omdat veel mensen wifi gebruiken’, aldus Erik van Doeselaar, woordvoerder van Ziggo. Van Wezel onderschrijft dit, maar wijst ook naar de gekozen techniek en bekabeling.

Veel snelheid zou hierdoor al buiten de consument om verloren gaan. Vooral adsl en vdsl, welke veelal gebruikmaken van koperen kabels om de afstand tussen centrale en consument te overbruggen, hebben hier last van. Bij glasvezel- en kabelinternet maakt de afstand niet uit.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.