Wifi

door Jan Mulder

341

Wifi verbindings problemen oplossen



Meestal is het verbinden met een draadloos netwerk geen probleem. Toch ondervinden mensen soms problemen. Bijvoorbeeld als men wil verbinden met een nieuw wifi netwerk, na installatie van een nieuwe draadloze netwerkkaart of als er wijzigingen zijn in het draadloze netwerk.

Zwak wifi signaal

Het meest voorkomende probleem is een zwak of wegvallend Wi-Fi signaal. Dit komt vaak omdat de standaard wifi modem / router een te zwak zendvermogen heeft. Vaak wordt deze ook nog eens in de meterkast geplaatst waar extra omgevingsfactoren het signaal nog verder afzwakken. Wij adviseren in dat geval om een sterker access point te gebruiken en deze buiten de meterkast op te hangen. Een access point met een hoog zendvermogen welke niet al te prijzig is ( minder dan € 100,- ) is de Ubiquiti Long Range access point (klik om te bestellen).

Authenticatieprobleem

Geeft je laptop, tablet of smartphone een authenticatie probleem? Speel dan eens met de instellingen van de beveiliging van je draadloze router. Probeer bijvoorbeeld WPA2 met TKIP of WPA2 met AES. Werkt dat niet? Probeer dan eens WPA in plaats van WPA2. Er zal zeker een beveiligingsinstelling bij zitten waarmee je Android toestel of iPhone wel verbinding kan maken met WiFi.

Andere WiFi problemen

Ik bespreek hieronder een aantal voorkomende problemen en geef aan wat je kunt doen om deze op te lossen. Hierbij ga ik ervan uit dat je niets aan het netwerk kunt wijzigen, deze tips helpen dus ook bij verbindingsproblemen met een hotspot. Kun je wel iets aan het netwerk wijzigen of staat je probleem hieronder niet vermeld? Kijk dan ook eens bij:

Ik zie geen draadloos netwerk

V: Ik wil verbinden met een draadloos netwerk waarvan ik weet dat deze bestaat. Maar ik zie hem niet verschijnen in de lijst met beschikbare wifi netwerken.

A: Dit probleem kan meerdere oorzaken hebben. Je kunt de volgende zaken controleren:

  • Het klinkt logisch, maar controleer of je draadloze netwerkkaart is ingeschakeld. Deze kan uitgeschakeld zijn via software of bij laptops met een knopje op de laptop.
  • Knippert het lampje op uw wifi kaart of brand deze? Indien dat niet het geval is kan uw kaart of de poort waar deze op is aangesloten kapot zijn.
  • Verwijder uw draadloze netwerkkaart of usb adapter en sluit deze opnieuw aan op uw computer of laptop. Dit is vaak een oplossing voor problemen met uw draadloze netwerkkaart.
  • Probeer uw wifi kaart eens op een andere computer. Werkt deze hier ook niet, dan zou de kaart kapot kunnen zijn.
  • Indien mogelijk: zet het access point (of de draadloze router) uit, wacht 30 seconden en zet deze opnieuw aan.
  • Zorg voor de laatste drivers en client software van uw draadloze netwerkkaart.
  • Verwijder de software van uw draadloze netwerkkaart en installeer deze opnieuw.
  • In Windows: verwijder alle draadloze netwerkaarten (onder ‘hardware’) en installeer alleen de gene die u nodig heeft opnieuw.
  • Controleer of Wireless Zero Configuration gestart is (in Windows XP).
  • Probeer een ander slot of usb-poort voor uw draadloze netwerkkaart.
  • Weet u zeker dat al uw wifi hardware goed werkt? Overweeg dan eens om Windows opnieuw te installeren.

Ik kan geen verbinding maken

V: Ik zie een draadloos netwerk, maar kan niet verbinden.

A: Vaak heeft dit met beveiligings instellingen te maken, maar het kan ook door andere oorzaken komen:

  • Kijk of andere computers wel kunnen verbinden. Is dat het geval, dan beperkt het probleem zich tot 1 computer.
  • Het kan zijn dat u te ver van het accesspoint zit. Vaak geeft de signaalsterkte in Windows geen juist beeld. Meet de signaalsterkte eens met Netstumbler.
  • Controleer de netwerksleutel die u heeft ingevoerd en voer opnieuw de WPA key in, een typ fout is snel gemaakt.
  • Zet, indien mogelijk, de encryptie en MAC-adres filtering uit op de router of het accesspoint en kijk of u nu wel kunt verbinden.
  • Controleer of de naam van het draadloze wifi netwerk kort is en dat er geen spaties of rare tekens in voor komen.
  • Reset de router of het access point, indien u daar toegang tot heeft.

Signaalsterkte is zwak

V: Ik heb een zwakke ontvangst. Kan ik de wifi ontvangst verbeteren?

A: Dat is mogelijk. Er zijn een paar oplossingen voor een sterker signaal:

  • Draai uw computer of netwerkaart eens 90 graden een andere richting op.
  • Ga dichterbij het access point zitten.
  • Schaf een sterkere wifi kaart aan. Fabrikant Engenius levert wifi ontvangers met 100mW zendvermogen.
  • Probeer een sterkere wifi antenne. Controleer wel of uw netwerkkaart de mogelijkheid heeft de antenne te vervangen.

Ik krijg geen netwerk of internet toegang

V: Ik kan verbinden met een accesspoint en ik krijg een IP adres toegewezen. Ik kan echter niet op het netwerk of internet.

A: Als het een accesspoint betreft waar u geen directe toegang tot heeft (bijvoorbeeld op een school of een hotspot), kunt u een paar dingen controleren:

  • Het zou kunnen zijn dat gasten geen toegang krijgen. Misschien heeft u een toegangscode nodig.
  • Wellicht moet u de gebruiksvoorwaarden eerst accepteren. Dit zie je vaak bij hotspots.
  • Het zou kunnen zijn dat het netwerk of internet eruit ligt. Is er ergens een nummer van een helpdesk die u kunt bellen?




Tags: , , , ,


Over de auteur

Mijn naam is Jan Mulder en ik houd mij al 8 jaar bezig met professionele WiFi netwerken. Op deze website geef ik advies en tips voor mensen met problemen met draadloos internet. Op zoek naar nieuwe apparatuur? Bezoek dan gelijk mijn favoriete webshop met alles voor goed bereik met WiFi.



341 reacties op Wifi verbindings problemen oplossen

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Back to Top ↑